Sensear - 4 verpleegkundigen + 1 elektronicus = 1 armband | UCLL

"Het belangrijkste is dat we iets concreets gerealiseerd hebben.” Daarover zijn Marth, Eva, Julie, Cindy en Arne, de vijf bachelorstudenten van het project Sensear, het roerend eens. Ze ontwierpen én fabriceerden armbanden die dove kinderen kunnen prikkelen om te bewegen. Sense + ear, dus. 

Arne studeert Elektronica-ICT, de vier anderen Verpleegkunde. Ze leerden elkaar kennen tijdens het interdisciplinair project Techniek in de Zorg. Het Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt was op zoek naar een hulpmiddel voor de lessen ritmiek. De studenten Verpleegkunde zochten uit hoe muziek kinderen met een auditieve beperking op een alternatieve manier kan prikkelen. Na een literatuurstudie, interviews met experten en heel wat observaties bij KIDS weerhielden ze vier alternatieven: geur,  visuele stimulering, tactiele prikkeling en betekenis geven aan geluid. Julie: “Tijdens het vooronderzoek exploreerden we de wereld van dove kinderen. We leerden het belang van mimiek en duidelijke articulatie.”  

Gebruiksvriendelijk

Samen met Arne bekeken ze hoe ze een gebruiksvriendelijk instrument konden ontwikkelen. Arne: “We hadden heel wat ideeën, zoals een T-shirt met LED’s of een vloertegel die trilt. Alleen moest het bruikbaar zijn in klasverband. Uiteindelijk kozen we voor een ‘wearable’, een soort van armband die prikkels naar de huid stuurt en licht geeft. We konden het verschil maken."

Lees verder onder de foto.

Compact systeem

Om licht en trillingen op te wekken, moest Arne eerst heel wat uitzoeken over compacte systemen (zoals je in een smartwatch vindt). Hij moest zich ook buigen over manieren om een zender en een armband draadloos en zo energiezuinig mogelijk met elkaar te verbinden. “Het vervelende was dat ik door corona en de haperende import uit China niet op tijd de juiste chips kon bemachtigen. Voor de eerste versie van de armband moest ik een compromis maken qua grootte en prijs. Maar hopelijk kan ik binnenkort met een alternatieve chip werken. Dan wordt de armband nog een paar millimeter platter.” KIDS was alvast enthousiast over het opzet. Het instituut zal tijdens het nieuwe schooljaar nagaan hoe ze er verder mee kunnen werken tijdens de lessen ritmiek.  

Wisselwerking

En wat steek je nu zelf op van zo’n project? Eva: “Het is chic om als verpleegkundestudent heel wat te leren over elektronica!” Arne: “Ik vond het tof om te zien hoe die kinderen omgaan met de trillingen. Het is een wereld die voor hen open gaat.” Eva concludeert: “We leerden dat er ook andere manieren zijn om naar een probleem te kijken. We leerden ideeën uitwisselen.” 

Deze studenten blinken uit in interdisciplinair werken en innoveren - twee sleutelcompetenties uit ons Moving Minds DNA . Hun uitgebreide dialoog en ondernemerschap resulteerden in een co-creatie om trots op te zijn.

Bart Jacobs

Inspirerende professional

Sensear is een project in het kader van Techniek in de Zorg. Al enkele jaren zetten docenten en onderzoekers van de opleidingen Verpleegkunde en Elektronica-ICT gezamenlijke projecten op. Zo ontwikkelden studenten van beide opleidingen de voorbije jaren een badkamer voor mensen met dementie, een app voor kinderen met absence-epilepsie, en een wandelparcours dat mensen met dementie in beweging zet aan de hand van onder andere een ‘harp’. Docent en onderzoeker Bart Jacobs kreeg voor al zijn inspanningen vorig jaar een CERA-award. 

Margo Nulens, algemeen directeur van KIDS, vindt de armband fantastisch: “Het biedt veel potentieel: onze kinderen kunnen muziek beleven. Ze kunnen hierdoor een beetje meer voluit leven.”

Studeren en onderzoek gaan bij UCLL  hand in hand. Zo kan je tijdens je opleiding aan omgevingsonderzoek doen of een prototype bouwen onder begeleiding van onze docent-onderzoekers van UCLL Research & Expertise.

Elk jaar reiken we een award uit aan het meest veelbelovende studentenproject van het afgelopen academiejaar.  Het team dat Sensear ontwikkelde voor  KIDS Hasselt, werd in 2020 genomineerd.