Kruimelpad
Praktijk Avondtraject BaKO+BaLO
UCLL Campus Diepenbeek
Algemene info over het avondtraject
▪️ De UCLL-visie op leraarschap
▪️ Leraar worden via het avondtraject: werking en visie
- Hoe we onze vakken inrichten
- Hoe we onze opleidingstrajecten vormgeven
- Leraar in het kleuteronderwijs worden via het avondtraject:
- modeltraject 1, indien je vooropleiding SO is (zie MDT 1)
- modeltraject 2, indien je vooropleiding Bachelor/Master is (zie MDT 2)
- modeltraject 3, indien je vooropleiding BaSO of een combinatie Bachelor met SLO/VEB/ BanaBa LER (zie MDT 3)
- modeltraject 4, indien je vooropleiding BaLO is (zie MDT 4)
- Leraar in het lager onderwijs worden via het avondtraject:
- modeltraject 1, indien je vooropleiding SO is (zie MDT 1)
- modeltraject 2, indien je vooropleiding Bachelor/Master is (zie MDT 2)
- modeltraject 3, indien je vooropleiding BaSO of een combinatie Bachelor met SLO/VEB/ BanaBa LER (zie MDT 3)
- modeltraject 4, indien je vooropleiding BaKO is (zie MDT 4)
- Leraar in het kleuteronderwijs worden via het avondtraject:
- Hoe we onze praktijk organiseren
▪️ UCLL Diepenbeek campusplan
▪️ Contactpersonen
- Coördinator van de avondopleiding: Ine Thys
- Praktijkbegeleider Instroomjaar: Goele Berens
- Praktijkbegeleider 1ste jaar: Katleen Gressens
- Praktijkbegeleider 2de jaar: Michèle Dexters
- Praktijkbegeleiders afstudeerjaar: Goele Berens en Katleen Gressens
Informatie over praktijk in avondtraject
▪️ Startinformatie stage, LIO, stagedocumenten…
- Brief praktijk
- Stageovereenkomst
- Veiligheid, gezondheid en milieu
- Hoe wij kijken naar LIO-trajecten
▪️ Voorbereid naar de praktijk
De opleiding verwacht dat de student steeds voorbereid naar de stageschool gaat. Wat betekent het om jezelf voor te bereiden om een krachtige leeromgeving te realiseren? We zochten naar soberheid én naar de essentie: WAT wil ik dat de kinderen leren, HOE leren kinderen dat en WAAROM wil ik dat de kinderen dat leren.
Begeleiden en beoordelen
▪️ De opleiding op de stageplaats
- elke student krijgt 2 coachingsbezoeken in de loop van het jaar (m.u.v. het instroomjaar)
- elke student krijgt 1 beoordelend stagebezoek aan het einde van de laatste stageweek (niet voor instroomjaar)
- elke praktijkperiode wordt afgerond met een driehoeksgesprek, in aanwezigheid van student-mentor-praktijkbegeleider
▪️ Mentorenoverleg
- Het mentorenoverleg wordt twee keer per jaar op de campus georganiseerd.
- We zorgen, naast input vanuit de opleiding, voor groepen van mentoren die onderling interessante ervaringen kunnen uitwisselen.
- Er zal ook specifieke aandacht gaan naar mentoren of directies die een LIO-student in hun school tewerkstellen.
- uitnodiging
- campusplan (blok R)
▪️ Portretten schrijven
- De portretten geven elk een beeld van een student. We hopen dat ze ondersteunend zijn in het proces van begeleiden en beoordelen. (Opleiding lager onderwijs)
▪️ Beheersingsniveaus & verschil in Praktijkverwachtingen 1 en 2
De vertaling van de UCLL-visie op leraarschap vertaalden we per praktijkperiode in een beheersingsniveau.
- Beheersingsniveau Instroomjaar
- Beheersingsniveau Praktijk 1
- Beheersingsniveau Praktijk 2
- Beheersingsniveau Praktijk 3
Het niveauverschil tussen Praktijk 1 en Praktijk werkten we inhoudelijk concreter uit: