Praktijk Avondtraject BaKO+BaLO | UCLL

Algemene info over het avondtraject


▪️ De UCLL-visie op leraarschap
▪️ Leraar worden via het avondtraject: werking en visie
▪️ UCLL Diepenbeek campusplan
▪️ Contactpersonen

Informatie over praktijk in avondtraject


▪️ Startinformatie stage, LIO, stagedocumenten…
▪️ Voorbereid naar de praktijk

De opleiding verwacht dat de student steeds voorbereid naar de stageschool gaat. Wat betekent het om jezelf voor te bereiden om een krachtige leeromgeving te realiseren? We zochten naar soberheid én naar de essentie: WAT wil ik dat de kinderen leren, HOE leren kinderen dat en WAAROM wil ik dat de kinderen dat leren.

Begeleiden en beoordelen


▪️ De opleiding op de stageplaats
  • elke student krijgt 2 coachingsbezoeken in de loop van het jaar (m.u.v. het instroomjaar)
  • elke student krijgt 1 beoordelend stagebezoek aan het einde van de laatste stageweek (niet voor instroomjaar)
  • elke praktijkperiode wordt afgerond met een driehoeksgesprek, in aanwezigheid van student-mentor-praktijkbegeleider
▪️ Mentorenoverleg
  • Het mentorenoverleg wordt twee keer per jaar op de campus georganiseerd. 
  • We zorgen, naast input vanuit de opleiding, voor groepen van mentoren die onderling interessante ervaringen kunnen uitwisselen.
  • Er zal ook specifieke aandacht gaan naar mentoren of directies die een LIO-student in hun school tewerkstellen.
  • uitnodiging
  • campusplan (blok R)
▪️ Portretten schrijven
  • De portretten geven elk een beeld van een student. We hopen dat ze ondersteunend zijn in het proces van begeleiden en beoordelen.  (Opleiding lager onderwijs)
▪️ Beheersingsniveaus & verschil in Praktijkverwachtingen 1 en 2

De vertaling van de UCLL-visie op leraarschap vertaalden we per praktijkperiode in een beheersingsniveau.

Het niveauverschil tussen Praktijk 1 en Praktijk werkten we inhoudelijk concreter uit:

▪️ Evaluatiedocument