Kruimelpad
Bijlage: lexicon UCLL
Term |
Omschrijving |
Belangrijkste links binnen de kritische reflectie |
---|---|---|
Afstemmingsgesprek |
In een afstemmingsgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met de programmadirecteur (voor opleidingen) en de algemeen directeur en een ander lid van het Directieteam (voor domeinen). |
|
Associatie KU Leuven |
Associatie KU Leuven is een netwerk van vier hogescholen, één school of arts en één universiteit verspreid over 23 steden in Vlaanderen en Brussel die samenwerken op het vlak van onderwijs en onderzoek. |
|
ATP |
Administratief en Technisch Personeel |
|
Begeleidingscontinuüm |
Het begeleidingscontinuüm samen met de rollen, vormt het kader dat al onze begeleidingstaken en -rollen in kaart brengt, gaande van basisbegeleiding door de eigen medewerkers tot gespecialiseerde hulpverlening door externe instanties. |
|
Beleidsplan |
In een beleidsplan omschrijven opleidingen en domeinen hun beleidsprioriteiten met doelstellingen, acties, timing en verantwoordelijkheden. De looptijd van een beleidsplan is vijf jaar. |
|
Beleidsruimte |
Financiële ruimte die het Directieteam voorziet o.a. voor de realisatie van de strategische prioriteiten. |
|
Beleidsteam |
UCLL beschikt over drie beleidsteams (O&S, R&E en Ondersteuning), die bestaan uit minstens één lid van het Directieteam aangevuld met de hoofden van de betrokken diensten/expertisecentra. Deze beleidsteams leveren advies aan het Directieteam over de uitwerking van het beleid rond hun domein en bepalen de ontwikkeling van dat beleid. |
|
Campusdienst |
Een Campusdienst verzorgt de eerstelijnsondersteuning op vlak van onthaal, onderwijsadministratie, financiën, facilities, ICT, communicatie, … op elke campus. |
|
Cross courses |
Cross courses is de verzamelnaam voor opleidingsonderdelen waarin studenten opleidingsoverschrijdend samenwerken aan concrete projecten. UCLL heeft een aanbod van Nederlandstalige en Engelstalige cross courses. |
Cross courses als realisatie binnen strategische prioriteit 1 |
Directieteam |
Het Directieteam wordt aangestuurd door de algemeen directeur en bestaat daarnaast uit de vijf programmadirecteurs, directeur Ondersteuning en directeur R&E. Het Directieteam is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opvolgen van het algemeen beleid en operationeel management van UCLL. |
|
Domeinen |
De inhoudelijke domeinen Onderwijs & Studenten, Research & Expertise, Ondersteuning en Kwaliteit doorlopen een kwaliteitszorgsystematiek. |
|
E³udres² |
Engaged and Entrepreneurial European University |
Inbedding UCLL in bredere context
|
Expertisecentra |
Een expertisecentrum is een door het werkveld erkend en gewaardeerd complementair team van inhoudelijke experts die wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek en dienstverlening rond strategisch gekozen thema's realiseren samen met een netwerk van (inter)nationale partners en studenten. |
Expertisecentra binnen UCLL als organisatie Rol van expertisecentra in realisaties binnen strategische prioriteit 2 |
Globale synthese |
Op basis van het samenbrengen van verschillende bronnen (instellingsbevraging, opleidingsbevraging, afstemmingsgesprekken van domeinen en opleidingen, risico-analyse) identificeerde het Directieteam een aantal aandachtspunten die ze systematisch opvolgt. |
|
Groeimodel |
In het groeimodel zijn per MM DNA/kwaliteitskenmerk fasen beschreven die in een ontwikkelproces worden geplaatst van een eerder ad-hoc aanpak naar steeds meer systematisch werken. |
|
HR |
Human Resources |
|
IMWR-cirkel |
Inspireren, Mobiliseren, Waarderen, Reflecteren-cirkel is richtinggevend voor de uitvoering van onze kwaliteitszorgprocessen. |
|
Kerndossier |
Dossiers gelinkt aan de strategische prioriteiten die aangestuurd en opgevolgd worden door het Directieteam. |
|
Kwaliteitsfiche |
In de kwaliteitsfiche rapporteren we over de kwaliteit van onze opleidingen en domeinen. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de uitkomsten van de kwaliteitszorgprocessen (beleidsplan, dialoogcommissie, thematische kwaliteitsbewaking, afstemmings- en managementgesprekken) waarin zowel sterktes als aandachtspunten benoemd worden. De fiches van de opleidingen zijn raadpleegbaar via de opleidingsspecifieke webpagina's. De fiches voor de domeinen via intranet. |
|
Leiderschaps-DNA |
Het Leiderschaps-DNA beschrijft de verschillende aspecten die het leiderschap binnen UCLL kenmerken. |
Leiderschaps-DNA binnen hogeschool voor en door Moving Minds
|
Leiderschapsspiegel |
Een feedbackoefening gebaseerd op het leiderschaps-DNA waarbij feedback gegeven wordt naar leidinggevenden met het oog op een open feedbackcultuur binnen teams. |
Leiderschapsspiegel als realisatie binnen strategische prioriteit 4 |
Living campus |
Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan. |
|
Managementgesprek |
In een managementgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met een managementcommissie (waarin ook onafhankelijke externen zetelen). |
|
MM DNA |
Moving Minds DNA (MM DNA) is als onderwijsvisie het richtinggevend kader in onze opleidingen. Het geeft aan tot welk profiel we onze studenten willen opleiden en hoe we dit vorm geven in ons onderwijs met de ontwerpprincipes (hoe leren?) en bouwstenen (wat leren?). |
|
MM DNA/kwaliteitskenmerken |
Binnen UCLL hertaalden en concretiseerden we de kwaliteitskenmerken van NVAO op basis van Moving Minds DNA. De MM DNA/kwaliteitskenmerken expliciteren wat wij binnen UCLL verstaan onder kwaliteitsvolle opleidingen. |
MM DNA/kwaliteitskenmerken binnen kwaliteit MM DNA/kwaliteitskenmerken als realisatie binnen strategische prioriteit 1 |
Moving Forward |
Moving Forward was een traject om de organisatiestructuur van UCLL grondig te hertekenen. |
|
Moving Minds |
Moving Minds vormt de baseline van UCLL. Zowel onze studenten als medewerkers onderscheiden zich als Moving Minds omdat ze bewogen worden, zelf mee bewegen en anderen tot beweging aanzetten. |
|
Moving Minds profiel |
Het Moving Minds profiel voor lectoren verduidelijkt welk profiel van lectoren we voor ogen hebben en geeft richting aan de didactisch-agogische professionele ontwikkeling van lectoren(teams). |
Moving Minds profiel binnen hogeschool voor en door Moving Minds |
Netwerk- en beleidsdagen |
Twee keer per jaar worden de leidinggevenden, beleidsmedewerkers en leden van de Academische Raad, Hogeschool Onderhandelingscomité en studentenvertegenwoordigers uitgenodigd om rond bepaalde thema's goede praktijken te delen. |
|
O&S |
Onderwijs & Studenten |
|
OOF |
Projecten gefinancierd via het onderwijsontwikkelingsfonds van de Associatie KU Leuven |
|
OPO |
Opleidingsonderdeel |
|
Opvolgdocument strategische prioriteiten |
Een stand van zaken van de strategische prioriteiten met per doelstelling een overzicht van de do's, checks en acts. |
Opvolgdocument als overzicht van realisaties binnen de strategische prioriteiten |
PDCA-cyclus |
Plan-Do-Check-Act-cyclus geeft ons handvaten voor het cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren. |
|
POC |
Permanente Opleidingscommissie |
|
Programma |
Binnen UCLL worden opleidingen gegroepeerd in vijf programma's die goed aansluiten bij de studiegebieden. |
|
Programmateam |
Binnen een Programmateam overleggen de opleidingsverantwoordelijken en de programmadirecteur van één programma op structurele basis. |
|
R&E |
Research & Expertise |
R&E binnen UCLL als organisatie Rol van R&E bij realisaties binnen strategische prioriteit 2 |
SDG |
Sustainable Development Goals |
|
Service-learning |
Leren door maatschappelijk engagement |
|
SMART |
Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdsgebonden |
|
Strategische prioriteiten |
Om de missie en visie te realiseren formuleerde UCLL vier strategische prioriteiten met onderliggende doelstellingen. De strategische prioriteiten zijn de basis van een ambitieus actieplan met scherpe doelstellingen, waarmee we inspelen op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan en waarmee we onze missie concreet zullen realiseren. |
|
Studenten Centraal |
Studenten Centraal is een overlegorgaan op campusniveau waarbij met studenten campusgebonden thema's worden besproken. |
|
Teamrol |
Binnen een team van opleidingsverantwoordelijken kan er gewerkt worden met teamrollen als aanspreekpersoon voor beleidsvoorbereidend werk voor bepaalde thema's. |
|
Thematische kwaliteitsbewaking |
Thematische kwaliteitsbewaking houdt in dat opleidingen een ‘check’ doen van een specifiek thema (dat opgenomen is in hun beleidsplan), waarbij ook interne en externe experten mee aanzetten tot reflectie, met als doel dit thema kwalitatief te verbeteren. |
Thematische kwaliteitsbewaking binnen de kwaliteit van opleidingen |
UOTR |
Uniforme Opdrachten Toekennings- en Registratiemodel |
|
VODO |
Vervlechting Onderwijs-Onderzoek-Dienstverlening |
|
VSF-projecten |
Projecten in het kader van het Voorsprongfonds |
VSF-projecten binnen de realisatie van strategische prioriteiten |
VTE |
Voltijds Equivalent |
Term Omschrijving |
---|
Afstemmingsgesprek In een afstemmingsgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met de programmadirecteur (voor opleidingen) en de algemeen directeur en een ander lid van het Directieteam (voor domeinen). |
Associatie KU Leuven Associatie KU Leuven is een netwerk van vier hogescholen, één school of arts en één universiteit verspreid over 23 steden in Vlaanderen en Brussel die samenwerken op het vlak van onderwijs en onderzoek. |
ATP Administratief en Technisch Personeel |
Begeleidingscontinuüm Het begeleidingscontinuüm samen met de rollen, vormt het kader dat al onze begeleidingstaken en -rollen in kaart brengt, gaande van basisbegeleiding door de eigen medewerkers tot gespecialiseerde hulpverlening door externe instanties. |
Beleidsplan In een beleidsplan omschrijven opleidingen en domeinen hun beleidsprioriteiten met doelstellingen, acties, timing en verantwoordelijkheden. De looptijd van een beleidsplan is vijf jaar. |
Beleidsruimte Financiële ruimte die het Directieteam voorziet o.a. voor de realisatie van de strategische prioriteiten. |
Beleidsteam UCLL beschikt over drie beleidsteams (O&S, R&E en Ondersteuning), die bestaan uit minstens één lid van het Directieteam aangevuld met de hoofden van de betrokken diensten/expertisecentra. Deze beleidsteams leveren advies aan het Directieteam over de uitwerking van het beleid rond hun domein en bepalen de ontwikkeling van dat beleid. |
Campusdienst Een Campusdienst verzorgt de eerstelijnsondersteuning op vlak van onthaal, onderwijsadministratie, financiën, facilities, ICT, communicatie, … op elke campus. |
Cross courses Cross courses is de verzamelnaam voor opleidingsonderdelen waarin studenten opleidingsoverschrijdend samenwerken aan concrete projecten. UCLL heeft een aanbod van Nederlandstalige en Engelstalige cross courses. |
Directieteam Het Directieteam wordt aangestuurd door de algemeen directeur en bestaat daarnaast uit de vijf programmadirecteurs, directeur Ondersteuning en directeur R&E. Het Directieteam is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opvolgen van het algemeen beleid en operationeel management van UCLL. |
Domeinen De inhoudelijke domeinen Onderwijs & Studenten, Research & Expertise, Ondersteuning en Kwaliteit doorlopen een kwaliteitszorgsystematiek. |
E³udres² Engaged and Entrepreneurial European University |
Expertisecentra Een expertisecentrum is een door het werkveld erkend en gewaardeerd complementair team van inhoudelijke experts die wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek en dienstverlening rond strategisch gekozen thema's realiseren samen met een netwerk van (inter)nationale partners en studenten. |
Globale synthese Op basis van het samenbrengen van verschillende bronnen (instellingsbevraging, opleidingsbevraging, afstemmingsgesprekken van domeinen en opleidingen, risico-analyse) identificeerde het Directieteam een aantal aandachtspunten die ze systematisch opvolgt. |
Groeimodel In het groeimodel zijn per MM DNA/kwaliteitskenmerk fasen beschreven die in een ontwikkelproces worden geplaatst van een eerder ad-hoc aanpak naar steeds meer systematisch werken. |
HR Human Resources |
IMWR-cirkel Inspireren, Mobiliseren, Waarderen, Reflecteren-cirkel is richtinggevend voor de uitvoering van onze kwaliteitszorgprocessen. |
Kerndossier Dossiers gelinkt aan de strategische prioriteiten die aangestuurd en opgevolgd worden door het Directieteam. |
Kwaliteitsfiche In de kwaliteitsfiche rapporteren we over de kwaliteit van onze opleidingen en domeinen. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de uitkomsten van de kwaliteitszorgprocessen (beleidsplan, dialoogcommissie, thematische kwaliteitsbewaking, afstemmings- en managementgesprekken) waarin zowel sterktes als aandachtspunten benoemd worden. De fiches van de opleidingen zijn raadpleegbaar via de opleidingsspecifieke webpagina's. De fiches voor de domeinen via intranet. |
Leiderschaps-DNA Het Leiderschaps-DNA beschrijft de verschillende aspecten die het leiderschap binnen UCLL kenmerken. |
Leiderschapsspiegel Een feedbackoefening gebaseerd op het leiderschaps-DNA waarbij feedback gegeven wordt naar leidinggevenden met het oog op een open feedbackcultuur binnen teams. |
Living campus Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan. |
Managementgesprek In een managementgesprek gaan opleidingen en domeinen in gesprek over de stand van zaken van het beleidsplan, de gemaakte afspraken en de wijze waarop de opleiding werkt aan de MM DNA/kwaliteitskenmerken (enkel voor opleidingen) met een managementcommissie (waarin ook onafhankelijke externen zetelen). |
MM DNA Moving Minds DNA (MM DNA) is als onderwijsvisie het richtinggevend kader in onze opleidingen. Het geeft aan tot welk profiel we onze studenten willen opleiden en hoe we dit vorm geven in ons onderwijs met de ontwerpprincipes (hoe leren?) en bouwstenen (wat leren?). |
MM DNA/kwaliteitskenmerken Binnen UCLL hertaalden en concretiseerden we de kwaliteitskenmerken van NVAO op basis van Moving Minds DNA. De MM DNA/kwaliteitskenmerken expliciteren wat wij binnen UCLL verstaan onder kwaliteitsvolle opleidingen. |
Moving Forward Moving Forward was een traject om de organisatiestructuur van UCLL grondig te hertekenen. |
Moving Minds Moving Minds vormt de baseline van UCLL. Zowel onze studenten als medewerkers onderscheiden zich als Moving Minds omdat ze bewogen worden, zelf mee bewegen en anderen tot beweging aanzetten. |
Moving Minds profiel Het Moving Minds profiel voor lectoren verduidelijkt welk profiel van lectoren we voor ogen hebben en geeft richting aan de didactisch-agogische professionele ontwikkeling van lectoren(teams). |
Netwerk- en beleidsdagen Twee keer per jaar worden de leidinggevenden, beleidsmedewerkers en leden van de Academische Raad, Hogeschool Onderhandelingscomité en studentenvertegenwoordigers uitgenodigd om rond bepaalde thema's goede praktijken te delen. |
O&S Onderwijs & Studenten |
OOF Projecten gefinancierd via het onderwijsontwikkelingsfonds van de Associatie KU Leuven |
OPO Opleidingsonderdeel |
Opvolgdocument strategische prioriteiten Een stand van zaken van de strategische prioriteiten met per doelstelling een overzicht van de do's, checks en acts. |
PDCA-cyclus Plan-Do-Check-Act-cyclus geeft ons handvaten voor het cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren. |
POC Permanente Opleidingscommissie |
Programma Binnen UCLL worden opleidingen gegroepeerd in vijf programma's die goed aansluiten bij de studiegebieden. |
Programmateam Binnen een Programmateam overleggen de opleidingsverantwoordelijken en de programmadirecteur van één programma op structurele basis. |
R&E Research & Expertise |
SDG Sustainable Development Goals |
Service-learning Leren door maatschappelijk engagement |
SMART Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdsgebonden |
Strategische prioriteiten Om de missie en visie te realiseren formuleerde UCLL vier strategische prioriteiten met onderliggende doelstellingen. De strategische prioriteiten zijn de basis van een ambitieus actieplan met scherpe doelstellingen, waarmee we inspelen op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan en waarmee we onze missie concreet zullen realiseren. |
Studenten Centraal Studenten Centraal is een overlegorgaan op campusniveau waarbij met studenten campusgebonden thema's worden besproken. |
Teamrol Binnen een team van opleidingsverantwoordelijken kan er gewerkt worden met teamrollen als aanspreekpersoon voor beleidsvoorbereidend werk voor bepaalde thema's. |
Thematische kwaliteitsbewaking Thematische kwaliteitsbewaking houdt in dat opleidingen een ‘check’ doen van een specifiek thema (dat opgenomen is in hun beleidsplan), waarbij ook interne en externe experten mee aanzetten tot reflectie, met als doel dit thema kwalitatief te verbeteren. |
UOTR Uniforme Opdrachten Toekennings- en Registratiemodel |
VODO Vervlechting Onderwijs-Onderzoek-Dienstverlening |
VSF-projecten Projecten in het kader van het Voorsprongfonds |
VTE Voltijds Equivalent |