4.1. Visie en kernprocessen | UCLL

Visie op kwaliteit

Alle medewerkers en studenten van UCLL dragen, als Moving Minds, samen zorg voor kwaliteit. Kwaliteitszorg verbindt door samenwerking te stimuleren. Kwaliteitszorg mobiliseert om doelgericht te bewegen richting de collectieve ambitie van UCLL door de strategische prioriteiten te verbinden met de prioriteiten van teams en individuen.

Vanuit onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor kwaliteit inspireren we elkaar door successen in de kijker te plaatsen, goede praktijken te delen en hierdoor van elkaar te leren. Kwaliteitszorg zet aan tot reflectie door middel van dialoog met interne en externe kritische vrienden. Zo waarderen we wat er is, geven we vertrouwen en versterken we wat kan verbeterd worden.  

Krachtige kernprocessen

PDCA als basis

Vanuit deze visie kiezen we voor krachtige kernprocessen die elkaar versterken. Deze kernprocessen geven we vorm vanuit de PDCA-cyclus: 

  • De Plan-Do-Check-Act-cyclus (PDCA) geeft handvaten voor het systematisch doorlopen van een cyclisch proces. We plannen (PLAN) wat we gaan doen en waarom we dit doen, we voeren deze plannen of acties uit (DO), gaan na of alles volgens plan verlopen is en effect heeft geressorteerd (CHECK) en op basis van deze check kijken we welke acties we verder moeten ondernemen (ACT). Op basis hiervan worden de plannen (PLAN) eventueel bijgestuurd en loopt de cyclus verder.
  • De Inspireren-Mobiliseren-Waarderen-Reflecteren-cirkel (IMWR) is richtinggevend voor de uitvoering van al deze fasen.  We zorgen ervoor dat nieuwe ideeën kunnen ontstaan en er inspirerende (I) plannen gemaakt worden, zodat medewerkers ‘goesting’ hebben om deze uit te voeren; we mobiliseren (M) alle medewerkers om, vanuit hun eigen krachten en talenten deze plannen uit te voeren. Wanneer we nagaan of alles volgens plan verlopen is (check), doen we dit vanuit een waarderende (W) benadering waarbij we oog en respect hebben voor de bijdrage van alle betrokkenen en kijken naar wat reeds goed loopt en wat beter kan. Tot slot voorzien we voldoende gelegenheid voor reflectie (R), opdat de juiste verbeteracties genomen kunnen worden.

Met strategische prioriteiten én MM DNA/kwaliteitskenmerken als referentiekader

MM DNA kwaliteitskenmerken

We hanteren twee referentiekaders voor al onze kwaliteitszorgprocessen: 

NVAO formuleerde kwaliteitskenmerken waarvan de aanwezigheid geborgd moet zijn opdat de kwaliteit van de opleiding voldoet. Binnen UCLL hebben we de kwaliteitskenmerken van NVAO hertaald en geconcretiseerd op basis van MM DNA.  De geformuleerde MM DNA/kwaliteitskenmerken expliciteren wat wij binnen UCLL verstaan onder kwaliteitsvolle opleidingen. Door de kwaliteitskenmerken te concretiseren op basis van ons MM DNA voegen we een eigen UCLL kleur toe aan de generieke kwaliteitskenmerken en kunnen we garanderen dat onze opleidingen toewerken richting het UCLL MM DNA én de kwaliteitskenmerken.

Door zowel de MM DNA/kwaliteitskenmerken en de strategische prioriteiten als referentiekaders te gebruiken, zetten we systematische stappen richting de realisatie van onze strategische prioriteiten en een systematische uitwerking van de MM DNA/kwaliteitskenmerken.

Lees hiernaast en hieronder hoe we de kwaliteitskenmerken hebben geconcretiseerd op basis van ons MM DNA.

MM DNA kwaliteitskenmerken.pdf (174.92 kB)

Hoe bewegen we via onze PDCA-cyclus en IMWR-cirkel richting de strategische prioriteiten en MM DNA/kwaliteitskenmerken?

Dat visualiseren we in de afbeelding hieronder. 

Een kwaliteitszorgsystematiek voor zowel onze opleidingen als voor domeinen

Conform onze visie, dat kwaliteitszorg een taak is van iedereen, doorlopen niet enkel onze opleidingen een specifieke kwaliteitszorgsystematiek. Ook de entiteiten Onderwijs & Studenten, Research & Expertise en Ondersteuning, die elk een eigen beleidsteam hebben, doorlopen een kwaliteitszorgsystematiek. Dit benoemen we als de kwaliteitszorg voor domeinen. Hoewel Kwaliteit geen aparte entiteit is met een eigen beleidsteam, doorlopen we, gezien het belang hiervan voor onze hogeschool, ook voor dit inhoudelijk domein dezelfde systematiek als voor de andere domeinen (Onderwijs & Studenten, Research & Expertise en Ondersteuning). 

Kwaliteitscultuur

Samen zorg dragen voor kwaliteit kan alleen maar gerealiseerd worden als er sprake is van een kwaliteitscultuur. Dit wil zeggen een cultuur waarin alle medewerkers en studenten, als Moving Minds, samen zorg dragen voor kwaliteit.

We zetten dan ook in op een cultuur waar iedereen zich bewust is van het belang van kwaliteit, de eigen rol daarin (h)erkent en dit uitdraagt. Op die manier bouwen we aan een cultuur waarin leren en verbeteren voorop staan, waarin open kan worden gesproken over wat goed gaat en wat beter kan en hoe we omgaan met uitdagingen en opportuniteiten.

De kwaliteitscultuur van UCLL kan je zien in gedrag van zowel een individuele student of medewerker als in gedrag van een team.

In de praktijk

Bekijk hiernaast enkele getuigenissen van hoe onze medewerkers kwaliteitscultuur waarmaken in hun dagelijkse praktijk.

Verder lezen

Inhoudstafel