Strategische prioriteit 1: Succesverhalen stimuleren | UCLL

Hieronder lichten we toe hoe we toegewerkt hebben naar een van de doelstellingen van onze eerste strategische prioriteit namelijk, namelijk het realiseren van het Moving Minds DNA.

De realisaties en de stand van zaken voor de andere doelstellingen die behoren tot onze eerste strategische prioriteit zijn te vinden in het opvolgdocument strategische prioriteiten. 

De commissie stelde vast dat alle gesprekspartners doordrongen zijn van het Moving Minds DNA en ervaarde dat als een sterkte van de toekomstige opleiding.

Beoordelingsrapport Toets Nieuwe Opleiding Human Resources Management, 2022

Bovenstaand citaat door een commissie in kader van een Toets Nieuwe Opleiding, toont aan dat het MM DNA het richtinggevende kader is voor de ontwikkeling van beleid en visie in onze opleidingen. In dit onderdeel schetsen we hoe we werken richting implementatie van het MM DNA in al onze opleidingen.

Van Bachelor-proof naar Moving Minds DNA

Tijdens de instellingsreview van 2017 stelde de commissie vast hoe enkele pilot-opleidingen aan de slag gingen met het Bachelor-proofproject, als voorloper van ons MM DNA. We kregen toen de aanbeveling de resultaten van het Bachelor-proofproject, verder te hanteren als inspiratiebron voor de ontwikkeling van de visie en het beleid van de opleidingen m.b.t. de leerdoelen, de vormgeving van de leeromgeving en het assessment en hierover adequaat te communiceren met alle stakeholders.

Gedeelde taal

In een participatief traject formuleerden we het profiel (zie 2.2. Hogeschool voor en door Moving Minds) waartoe we onze studenten willen opleiden, wat er dan precies geleerd moet worden (cfr. de bouwstenen) en hoe de leeromgeving er moet uitzien om te groeien naar dit profiel (cfr. de ontwerpprincipes). Het huidige MM DNA zorgt voor een UCLL-kleur, ongeacht de opleiding. Het levert een gemeenschappelijk referentiekader en een gedeelde taal om het over onderwijs te hebben.

 

Voor alle opleidingen

Het MM DNA is uitgewerkt voor alle opleidingen in de hogeschool: graduaatsopleidingen, bachelor- en banaba-opleidingen. Aangezien de oorspronkelijke formuleringen afgestemd waren op niveau 6 van de Vlaamse KwalificatieStructuur (VKS), werd sinds de integratie van de graduaatsopleidingen een participatief traject gestart om te bekijken welke accentverschillen nodig zijn, om in te kunnen spelen op de niveauverschillen tussen VKS5 en VKS6Een aantal van onze graduaatsopleidingen is op dit moment nog zoekende om het MM DNA sterker te verankeren in de opleiding.

Met voldoende ruimte voor autonomie

Een grote meerwaarde van het MM DNA is dat het een gedeelde taal biedt, met voldoende ruimte voor opleidingen om eigen accenten te leggen naargelang de specifieke context. Zo kiest elke opleiding hoeveel nadruk er op elke bouwsteen gelegd wordt en hoe prominent ze inzet op elk van de ontwerpprincipes.

Koppeling van MM DNA en kwaliteit als succesfactor voor implementatie

Een belangrijke katalysator voor de integratie van MM DNA binnen UCLL was de koppeling ervan aan verschillende kwaliteitszorgprocessen.

MM DNA als referentiekader

De kwaliteitskenmerken waaraan alle opleidingen moeten voldoen, gaven we binnen UCLL een eigen kleur op basis van ons MM DNA. Deze MM DNA/kwaliteitskenmerken vormen een expliciet referentiekader voor het bepalen van beleidsprioriteiten door de opleidingen.

Checks voor de realisatie van de MM DNA

Zoals aangegeven in 4. Kwaliteit, krijgen opleidingen zelf zicht op de mate waarin ze MM DNA  realiseren, bijvoorbeeld door:

  • de resultaten van de opleidingsbevraging, die inhoudelijk afgestemd is op het MM DNA;
  • de inschaling voor elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken in het groeimodel.
Thematische kwaliteitsbewaking als extra stimulans

De thema's die opleidingen kunnen kiezen voor de thematische kwaliteitsbewaking zijn ook steeds ondersteunend voor de realisatie van MM DNA in de opleidingen. Zo hebben we al aandacht besteed aan de internationale competenties, hybride leren, evalueren in balans, ....

Realisaties door opleidingen en lectoren

Beleidsprioriteiten rond MM DNA

Elke opleiding heeft in haar beleidsplan prioriteiten en/of doelstellingen opgenomen rond MM DNA. Soms gaat dit over het hanteren van MM DNA als expliciet referentiekader in het algemeen, soms gaat het over de versterking van specifieke ontwerpprincipes of bouwstenen. Hieronder geven we enkele voorbeelden van beleidsprioriteiten opgenomen in de beleidsplannen van de opleidingen.

MM DNA als expliciet referentiekader
Openvouwen
Versterking specifieke ontwerpprincipes
Openvouwen
Versterking specifieke bouwstenen
Openvouwen

Enkele concrete voorbeelden 

Ter illustratie verwijzen we naar enkele praktijkvoorbeelden die bijdragen aan de ontwikkeling van studenten tot Moving Minds:

In de video's hieronder leggen enkele lectoren uit hoe zij specifieke bouwstenen of ontwerpprincipes hanteren.

Ondersteuning voor opleidingen en lectoren

De concrete realisatie van ons MM DNA gebeurt door de opleidingen en hun lectoren. Zij kunnen dan ook rekenen op ondersteuning hierbij.

Ondersteunende tools en instrumenten
Openvouwen
Ondersteuning door partners en experten Onderwijs
Openvouwen

Extra stimulansen door beleidsbeslissingen

UCLL geeft bepaalde ontwerpprincipes of bouwstenen extra stimulansen door beleidsbeslissingen. 

Hybride leren
Openvouwen
Multi-, inter- of transdisciplinair leren
Openvouwen

Verder lezen

Inhoudstafel