Kruimelpad
6.1. Op weg naar een nieuw strategisch plan
Krijtlijnen van ons nieuw strategisch plan
In het najaar 2022 is het Directieteam gestart met het uittekenen van de krijtlijnen voor het strategisch plan voor de periode 2024-2030 vanuit volgende uitgangspunten:
- We behouden de inhoud van de missie (onze identiteit, waar we voor staan, zie ook 2.1. Missie, visie en Moving Minds) maar bekijken of we deze dynamischer kunnen herformuleren en geven ‘Moving minds’ daarin een centrale plaats.
- We herbekijken de visie (hoe we de toekomst willen beïnvloeden): we verleggen onze stippen op de horizon verder bouwend op de ingeslagen weg.
- Op basis van de nieuwe visie vernieuwen we onze strategische prioriteiten. We maken duidelijke keuzes die een focus vormen voor de hele organisatie. Hierbij leggen we vóór de start vast hoe en wanneer we samen werken aan de realisatie ervan.
- Dit alles startten we vanuit een interne en externe omgevingsanalyse. Voor de interne analyse baseerden we ons op de globale synthese. Deze omgevingsanalyse maakt geen deel uit van ons strategisch plan.
Proces tot nu toe
We kiezen er expliciet voor om de nieuwe visie en strategische prioriteiten vorm te geven vanuit een toenemend participatief proces, waarbij we al onze stakeholders betrekken. Voor dit participatief proces nemen we twee jaar de tijd. Volgende stappen werden in 2022-2023 reeds gezet:
- We startten met het opstellen van een interne en externe omgevingsanalyse. Voor de interne analyse baseerden we ons op de resultaten van de verschillende kwaliteitszorgprocessen en globale synthese die we daarvan maakten. Voor de externe omgevingsanalyse baseerden we ons op de input van de denkdag van het Bestuursorgaan en bracht het Directieteam de voornaamste kansen en bedreigingen uit verschillende externe beleidsdocumenten samen.
- Eerste inspiratiemoment met Directieteam en hoofden van diensten: op de jaarlijkse tweedaagse van het Directieteam (januari 2023) brainstormden de leden van het Directieteam samen met de hoofden van de diensten over de visie. Aan de hand van de methodiek van ‘vision canvas’ maakten ze een ontwerp voor de cover van een tijdschrift waarop UCLL als organisatie in 2030 zou worden voorgesteld. Op basis hiervan kwam het Directieteam tot een eerste voorstel van enkele elementen die opgenomen zouden kunnen worden in de toekomstige visie van UCLL.
- Tweede inspiratiemoment met bredere groep van interne peers: tijdens de netwerk- en beleidsdag van maart 2023 kregen alle leidinggevenden, beleidsmedewerkers, leden van Academische Raad, HOC, studentenvertegenwoordigers en de voorzitter van het Bestuursorgaan de gelegenheid om input te geven op het eerste voorstel voor herformulering van de missie, input te geven over het voorstel van de visie zoals geformuleerd door het Directieteam en aan te geven welke elementen volgens hen zeker in de visie zouden moeten worden opgenomen. Vanuit de metafoor van ‘een verbouwing van een huis’ werd aan de deelnemers gevraagd om hun ontwerpplannen voor het toekomstige huis van UCLL te schetsen, aan te geven welke kenmerken dit huis zou moeten hebben en welke vlaggen op het huis zouden moeten staan. Op die manier ontving het Directieteam heel wat input van elementen voor de toekomstvisie op UCLL als organisatie.
- Derde inspiratiemoment met externe partners: om de opmaak van het nieuwe strategische plan voldoende in co-creatie vorm te geven met partnerorganisaties en bedrijven brachten we meer dan 25 partnerorganisaties samen in twee 'toekomsttafels' in Leuven en Diepenbeek. De deelnemers werden uitgedaagd om mee na te denken over de toekomst van de hogeschool.
Ik kan enkel maar mijn lof uitspreken voor dit initiatief waar een breed scala van diverse domeinen vertegenwoordigd waren. Vanuit een strategisch perspectief is het uiterst belangrijk om een breed ‘outside-in-view’ te krijgen, wat hier zeker geslaagd was.
Rudi Peeters, deelnemer 'toekomsttafel', CEO Vandersanden Group