Kruimelpad
2.2. Hogeschool voor en door Moving Minds
We vertaalden de baseline Moving Minds zowel naar onze studenten als naar medewerkers toe:
Studenten opleiden tot Moving Minds
Om de studenten op te leiden tot Moving Minds vormt het Moving Minds DNA (MM DNA), als onderwijsvisie, het richtinggevend referentiekader. Het MM DNA staat dan ook centraal in de ontwikkeling van visie en beleid in onze opleidingen.
Het Moving Minds DNA profiel
Het MM DNA geeft aan tot welk profiel we onze studenten willen opleiden.
We leiden onze studenten op tot:
- inspirerende, innovatieve en ondernemende professionals;
- die vanuit een authentieke persoonlijkheid en een brede geëngageerde kijk op de wereld en het eigen beroep;
- bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving.
Bouwstenen en ontwerpprincipes voor opleidingen
Om dit profiel te bereiken, wordt gewerkt met:
- bouwstenen (wat leren?) die aangeven wat er moet geleerd worden om naar het profiel toe te groeien;
- ontwerpprincipes (hoe leren?) die aangeven hoe de optimale leeromgeving eruit ziet om naar het profiel toe te groeien.
Het MM DNA wordt gerealiseerd door het samenspel van meerdere bouwstenen die met elkaar verbonden zijn en dit via een leeromgeving die een samenspel is van verschillende van de ontwerpprincipes.
De mate waarin bouwstenen en ontwerpprincipes aan bod komen, kan verschillend zijn van opleiding tot opleiding: de bouwstenen zijn ‘blokken’ waarmee opleidingen kunnen bouwen om het MM DNA van de studenten te ontwikkelen. De ontwerpprincipes bevinden zich in een continuüm en zijn niet noodzakelijk allemaal op elk moment doorheen elke opleiding even prominent aanwezig. Hierin maakt elke opleiding eigen keuzes.
Gert Houben, opleidingsverantwoordelijke Orthopedagogie
Onze medewerkers zijn Moving Minds
Een van onze medewerkers verwoordde de mindset van Moving Minds medewerkers op volgende manier in een haiku naar aanleiding van de poëzieweek.
Moving Minds profiel voor lectoren
Ook voor de lectoren is er een Moving Minds profiel uitgetekend dat richtinggevend is voor de lector of een lectorenteam.
Dit kader zorgt voor een UCLL-kleur voor alle lectoren en geeft richting om visie en beleid te ontwikkelen m.b.t. de didactisch-agogische professionele ontwikkeling van lectoren(teams). Bij de ontwikkeling is er bewust voor gekozen om zo dicht als mogelijk aan te sluiten bij het MM DNA van de studenten. Dit profiel zal ingepast worden in het functioneringsbeleid.
Het profiel is weergegeven via de interactieve afbeelding hieronder. Door op één van de profielomschrijvingen te klikken, krijgt u meer informatie.
Leiderschaps-DNA
Om een kader te bieden voor de ontwikkeling van leiderschap binnen UCLL werkten we het leiderschaps-DNA uit waarin de verschillende aspecten die het leiderschap binnen UCLL kenmerken, zijn opgenomen. Dit model vormt momenteel de rode draad bij verschillende personeelsprocessen: aanwerving, ontwikkeling en feedback van leidinggevenden.
Het model is ontstaan op basis van gesprekken met medewerkers en leidinggevenden.
Op basis van al deze input werden acht bouwstenen onderscheiden die ingedeeld worden in attitude en identiteit (zijn) en verantwoordelijkheden (doen). Elk van de bouwstenen staat voor een cluster van competenties en gedragsbeschrijvingen, die het thema concreet vormgeven en verdiepen. De kernwaarden van UCLL (samenwerken, inspireren en een leven lang leren, waarderen en vertrouwen geven) zijn in dit DNA vervat.