Kruimelpad
5.1. Uitrol strategische prioriteiten
Vertaling strategische prioriteiten naar beleid en realisaties
Cruciale rol van beleidsplannen
In het onderdeel ‘4. Kwaliteit’ schetsten we hoe opleidingen en domeinen beleidsplannen opstellen en hoe deze de motor zijn voor hun werking. Doordat de strategische prioriteiten expliciet een referentiekader zijn voor het opstellen van deze beleidsplannen, garanderen we dat opleidingen en domeinen toewerken naar de realisatie van onze strategische prioriteiten.
Begin 2021 bepaalde het Directieteam elf kerndossiers waarin zij zelf een actieve rol zou opnemen. Deze dossiers zijn gelinkt aan de strategische prioriteiten, krijgen extra ruimte in de agenda van het Directieteam en worden ook telkens door een directielid persoonlijk opgevolgd. Enkele voorbeelden van huidige kerndossiers zijn:
- strategische prioriteit Succesverhalen stimuleren: marktaandeel vergroten door gerichte acties zoals versterken van digitale communicatie, storytelling en doelgroepgerichte campagnes.
- strategische prioriteit Ronduit inspireren: een vlottere en duidelijke interne informatiedoorstroming om enerzijds de formele informatie zoals besluitenlijsten van Directieteam en anderzijds de informele informatiedoorstroming binnen teams beter te ontsluiten.
Het Directieteam voorziet extra financiële investering voor o.a. de strategische prioriteiten via de beleidsruimte. Zo wordt bijvoorbeeld extra geïnvesteerd in:
- strategische prioriteit Succesverhalen stimuleren: ondersteuning van medewerkers en opleidingen door junior medewerkers voor hybride leren. (Onderstaand filmpje illustreert hoe zij tewerk gaan en wat hun meerwaarde is.)
- strategische prioriteit Wereldburgers engageren: project 'Comprehensive internationalisation' met als doelstelling de internationale en interculturele perspectieven binnen te brengen in ons onderwijs, onderzoek en ondersteuning. We optimaliseren de Engelstalige website en het intranet, de internationale student journey en de internationale professionalisering.
- strategische prioriteit Ronduit inspireren: extra ondersteuning voor de HR-projecten functieclassificatie en leiderschapsontwikkeling. Extra ondersteuning voor de optimalisering van ons intranet voor interne communicatie.
Versnelde realisaties via voorsprongfondsprojecten
Ook de projecten die we uitvoeren in het kader van het Voorsprongfonds (VSF) dragen bij tot de realisatie van de strategische prioriteiten.
De drie speerpunten voor de versterking van het hoger onderwijs die de Vlaamse regering via het VSF naar voor schuift zijn:
- de uitbouw van een toekomstbestendig en wendbaar opleidingsportfolio;
- de verdere realisatie van het levenslang leren binnen het hoger onderwijs;
- de kwaliteitsvolle verduurzaming van digitale onderwijsvormen.
Bij de keuze voor het uitwerken van projecten die gefinancierd zouden worden via het Voorsprongfonds, vertrokken we in UCLL van de strategische prioriteiten. Alle projecten die UCLL indiende moesten het bereiken van de doelstellingen geformuleerd in het strategisch plan van UCLL méér innovatief, versneld en samen met externe partners (in het kader van expertisedelen, klankbord of kritische vriend) aanpakken.
Een volledig overzicht van de voorsprongfondsprojecten is hier raadpleegbaar. Hieronder zetten we enkele projecten in de kijker.
- succesverhalen stimuleren: het duurzaam ondersteunen van docenten en opleidingsteam doorheen het proces van instructional design van bestaande opleidingsonderdelen;
- regionaal co-creëren: digitale praktijkobservatie en -begeleiding;
- wereldburgers engageren: duurzame curricula;
- ronduit inspireren: digitale transformatie - materiële investeringen.
Evaluatie en bijsturing van beleid
Opvolging via reguliere kwaliteitszorgprocessen
Onze reguliere kwaliteitszorgprocessen geven ons zicht op de mate waarin we ons beleid realiseren en de eventueel nodige bijsturingen ervan:
- Na de afstemmings- en managementgesprekken (zie 4. Kwaliteit) ontvangt het Directieteam een synthese die voor hen inzichtelijk maakt welke thema’s UCLL-breed goed lopen of extra aandacht vergen.
- Via de resultaten van de kwaliteitszorgonderzoeken (zie 4.2.3. Nagaan of de doelen bereikt zijn) krijgen we extra informatie over de realisatie van de strategische prioriteiten. Zo geeft de opleidingsbevraging (bij studenten en lectoren) informatie over de realisatie van specifieke thema’s binnen de strategische prioriteiten binnen opleidingen (bv. duurzaamheid, interdisciplinair leren, …) en krijgen we via de instellingsbevraging (bij studenten en medewerkers) informatie over de algemene aanpak van de uitrol van de strategische prioriteiten.
Extra initiatieven met specifieke focus op de strategische prioriteiten
Naast onze reguliere kwaliteitszorgprocessen volgen we de realisatie van de strategische prioriteiten op via:
- zesmaandelijkse bespreking van de kerndossiers door het Directieteam en bijsturing indien nodig;
- tweejaarlijks opvolgdocument strategische prioriteiten. In november 2021 maakte dienst Kwaliteit een gedetailleerde stand van zaken van de strategische prioriteiten met per doelstelling een overzicht van do’s, checks en acts in dit overzichtelijk opvolgdocument. In augustus 2023 kreeg dit opvolgdocument een update. Het maakt inzichtelijk welke doelstellingen we reeds bereiken, welke initiatieven we reeds nemen en welke doelstellingen extra acties vergen.
Het opvolgdocument is hieronder te downloaden:
Opvolging via globale synthese
Het Directieteam is verantwoordelijk om, onder andere, op basis van bovenstaande input het beleid te evalueren en bij te sturen. De feedback die via verschillende bronnen verkregen werd, brachten we eind 2022 samen in een globale synthese. De aandachtspunten op UCLL-niveau werden gegroepeerd volgens de strategische prioriteiten. Op basis van deze globale synthese bepaalde het Directieteam de relevante acties, die systematisch opgevolgd worden.