Kruimelpad
4.2. Kwaliteit van de opleidingen
Vaststellen van de kwaliteit van de opleidingen
Binnen UCLL verwachten we dat al onze opleidingen kwaliteitsvolle opleidingen zijn. Binnen UCLL betekent een kwaliteitsvolle opleiding dat:
- De opleiding de aanwezigheid van alle MM DNA/kwaliteitskenmerken borgt. Concreet betekent dit dat de leerresultaten, het curriculum, de onderwijsleeromgeving, de evaluatie, de begeleiding van studenten door lectoren niet het resultaat zijn van individuele lectoren die op ad-hoc basis losstaande activiteiten uitvoeren. Zodra opleidingen verder staan dan dergelijke ad-hoc werking, willen we ze ruimte en vertrouwen geven in het verder groeien in kwaliteitsvol werken. Op termijn verwachten we dat:
- Alle opleidingen vanuit een geëxpliciteerde visie vorm geven aan de realisatie van elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken.
- Ze hierbij op een systematische en pro-actieve wijze studenten betrekken.
- Ze bewaken dat ze hiervoor de nodige expertise bij medewerkers in huis hebben of een systematische aanpak hebben om deze te versterken.
- De opleiding een systematiek heeft om feedback over de behaalde resultaten te verzamelen en hiermee aan de slag te gaan.
- De opleiding, op basis van de strategische prioriteiten van UCLL én de MM DNA/kwaliteitskenmerken een beleidsplan formuleert met duidelijke prioriteiten en tijdslijn, dit beleidsplan systematisch uitvoert, nagaat of de doelen bereikt zijn en de plannen bijstuurt op basis van deze check.
- De opleiding systematisch aan de slag gaat met verbeteracties waarover (met de eigen programmadirecteur en/of externen) afspraken geformuleerd worden.
Op basis van deze visie op kwaliteitsvolle opleidingen, formuleert het Directieteam (op advies van een commissie bestaande uit twee externen, een alumnus en twee programmadirecteurs) een besluit over de kwaliteit van elk van onze opleidingen. Opleidingen die onvoldoende kwaliteitsvol werken, krijgen extra ondersteuning en opvolging om verder te groeien richting kwaliteitsvol werken.
Om dergelijk besluit te kunnen formuleren én om opleidingen te ondersteunen in het continu verder groeien in het kwaliteitsvol werken, werkten we een kwaliteitszorgsystematiek en ondersteunende instrumenten uit.
Kwaliteitszorgsystematiek
Opleidingen doorlopen verschillende kwaliteitszorgprocessen volgens een bepaalde systematiek. Via deze UCLL-brede systematiek borgen en verbeteren opleidingen zelf hun kwaliteit, maar garanderen we ook dat ze hierover intern en met externen in dialoog gaan. De systematiek biedt opleidingen voldoende autonomie om de concrete invulling te laten aansluiten bij de eigen realiteit en dit altijd vertrekkende vanuit de twee referentiekaders, namelijk onze strategische prioriteiten en de MM DNA/kwaliteitskenmerken. Het is deze systematiek die ons ook in staat stelt om de kwaliteit van onze opleidingen vast te stellen.
Op basis van de PDCA-cyclus hanteren we een kwaliteitszorgsystematiek die ons toelaat om onze opleidingen te mobiliseren richting onze twee referentiekaders, de strategische prioriteiten en MM DNA/kwaliteitskenmerken, door hen op regelmatige tijdstippen te inspireren en aan te zetten tot reflectie door onder andere externe ogen binnen te brengen en te waarderen wat reeds goed loopt.
De figuur hiernaast vat de kwaliteitszorgsystematiek voor opleidingen samen.
Hanne Leirs, opleidingspartner Kwaliteit, Orthopedagogie
De werking met beleidsplannen staat hierbij centraal: dit zorgt ervoor dat al onze opleidingen en domeinen systematisch toewerken richting de strategische prioriteiten en MM DNA/kwaliteitskenmerken. In onze kwaliteitszorgsystematiek besteden we veel aandacht aan de opvolging van de realisatie van deze beleidsplannen: dit gebeurt onder andere tijdens de afstemmings- en managementgesprekken. In deze afstemmings- en managementgesprekken van de opleidingen neemt ook het groeimodel (geïntroduceerd in academiejaar 2021-2022) een belangrijke plaats in. Dit groeimodel werd ontwikkeld om de huidige werking en ambitie rond elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken zichtbaar te maken. In dit groeimodel moeten de opleidingen voor elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken aangeven in welke mate ze systematisch aan de slag gaan. In een volgende beleidsplancyclus zal dit groeimodel een belangrijk instrument zijn voor de bepaling van de beleidsprioriteiten in verband met de MM DNA/kwaliteitskenmerken.
Daarnaast nemen de opleidingen deel aan de thematische kwaliteitsbewaking, waarbij opleidingen aangezet worden tot reflectie over een bepaald thema (dat opgenomen is in hun beleidsplan) en hierover in dialoog gaan met experten om op die manier geïnspireerd te worden. Aangezien deze thema’s gelinkt zijn aan onze strategische prioriteiten én de MM/DNA kwaliteitskenmerken, is dit proces een extra stimulans richting realisatie hiervan. Door hogeschoolbreed dezelfde thema’s centraal te stellen, creëren we een gemeenschappelijke taal en zetten we in op interne benchmarking, intervisie en leren van elkaar. Door de externe blik op dit thema, kunnen opleidingen hun acties in het beleidsplan rond dit thema optimaliseren.
Door elk van deze processen uit te zetten op een tijdslijn zorgen we ervoor dat al onze opleidingen continu toewerken richting kwaliteit.