Kruimelpad
2.3. Strategische prioriteiten
De strategische prioriteiten zijn de basis van een ambitieus actieplan met scherpe doelstellingen, waarmee we inspelen op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan en waarmee we onze missie concreet zullen realiseren.
Opstellen en herijken strategische prioriteiten
Van bij de start van de fusie in 2014 werden de missie en visie verder vertaald in een beperkt aantal strategische prioriteiten. Zowel interne sterktes en aandachtspunten als externe ontwikkelingen bepaalden de keuze voor de strategische prioriteiten. Deze strategische prioriteiten vormen het richtinggevende kader voor het beleid dat we binnen UCLL uitrollen. Voor de periode 2014-2019 werden vijf strategische prioriteiten opgesteld.
Deze strategische prioriteiten werden in 2018-2019 herijkt. Opnieuw werd nagegaan welke maatschappelijke uitdagingen er voor ons liggen en konden medewerkers, studenten en externen via een participatief proces aangeven welke strategische prioriteiten en doelstellingen zeker behouden moesten blijven en welke aangepast moesten worden. De strategische prioriteiten en onderliggende doelstellingen werden geherformuleerd en scherper afgebakend zodat ze duidelijker te communiceren zijn, zowel intern als extern. Dit resulteerde in de huidige vier strategische prioriteiten die gelden tot augustus 2024.
Onze strategische prioriteiten
Het herijken resulteerde in onze huidige vier strategische prioriteiten die gelden voor de periode 2019-2024.
Hieronder beschrijven we onze vier strategische prioriteiten. In 5.2 Realisaties strategische prioriteiten geven we een overzicht van enkele realisaties van de strategische prioriteiten. Het opvolgdocument strategische prioriteiten geeft een volledig overzicht van de realisaties per doelstelling.
1. Succesverhalen stimuleren
Waarom?
De drop-out in het hoger onderwijs in Vlaanderen is nog steeds hoog. De oriëntatie en heroriëntatie werken (nog) niet goed. Deze drop-out heeft een hoge maatschappelijke en persoonlijke kost.
De huidige steeds sneller veranderende arbeidsmarkt heeft nood aan alle beschikbare talenten en een voortdurend updaten van die talenten. De democratisering van het hoger onderwijs is aan het stilvallen.
Ambitie?
Inspelend op bovenstaande maatschappelijke uitdagingen, wil UCLL de succeservaringen voor een groeiende diversiteit van studenten tijdens hun studieloopbaan maximaliseren en wil ze garanderen dat haar afgestudeerden de beste kansen op succes krijgen in een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt of in hun verdere studieloopbaan.
Wat?
Tegen 2024 willen we dit gerealiseerd hebben:
2. Regionaal co-creëren
Waarom?
Onze regio’s hebben uitstekende kansen en goede vooruitzichten door de nabijheid van de meest innovatieve regio’s in Europa (Noord-Brabant, Nordrhein-Westfalen) en door de aanwezigheid van goede kennisinstellingen en innovatieve organisaties.
Via het versterken van leer- en kennisnetwerken, het omzetten van noden en uitdagingen in de regio in kansen en onze toekomstbestendige opleidingen vergroten we het menselijk kapitaal in de regio en ondersteunen we Visie2050 van Vlaanderen.
Ambitie?
Onze hogeschool levert een herkenbare en betekenisvolle bijdrage in de (EU)regionale ontwikkeling.
UCLL is een preferentiële partner in de regio, zowel voor werkveld- als andere partners. Onze hogeschool is in de EU(regio) gekend om haar arbeidsmarktrelevante, toekomstbestendige opleidingen en haar innovatief, praktijkgericht onderzoek en dienstverlening. Het uitgesproken engagement naar de regio is duidelijk zichtbaar in de aandacht voor de uitdagingen van deze tijd: vergrijzing, mobiliteit, superdiversiteit, klimaat, eenzaamheid, armoede, uitsluiting ….
Wat?
Tegen 2024 willen we dit gerealiseerd hebben:
3. Wereldburgers engageren
Waarom?
Kunnen denken en werken in een mondiale context is belangrijk voor het behoud en de ontwikkeling van onze welvaart en welzijn. Samen leren leven binnen de limieten van onze planeet is aan de orde.
Vlaanderen wordt steeds diverser en het is belangrijk dat de sociale cohesie voldoende sterk blijft. Onze alumni, studenten en medewerkers moeten daarom in staat zijn deel uit te maken van een wereld met superdiversiteit, een veelheid van levenskeuzes, inzichten en culturen. De hogeschool ziet internationalisering als een onmisbare, integrale bouwsteen voor kwaliteitsvol onderwijs en onderzoek.
Ambitie?
Onze hogeschool is gekend voor het actief wereldburgerschap van haar studenten, personeel en alumni. Zij maken deel uit van de mondiale samenleving en leveren een actieve bijdrage aan een duurzame en rechtvaardige wereld. We werken zowel intensief samen met buitenlandse instellingen uit de sterke Europese regio’s als daarbuiten. Ook op het internationale vlak nemen we ons maatschappelijk engagement op. UCLL sluit aan bij het wereldwijde kader van de United Nations en werkt actief mee aan het behalen van de 17 Sustainable Development Goals.
Wat?
Tegen 2024 willen we dit gerealiseerd hebben:
4. Ronduit inspireren
Waarom?
UCLL hecht groot belang aan het opbouwen van de Moving Minds community. Hierdoor kunnen authentieke relaties gebouwd worden tussen studenten, medewerkers en partners. Participatie, een inspirerende omgeving en dito personeelsbeleid, het devies ‘practice what you preach’ … verhoogt betrokkenheid, gemeenschapsgevoel en maakt energie en motivatie vrij. Wijzigende werkomstandigheden en -verwachtingen van medewerkers sinds de coronapandemie vereisen een flexibel beleid inzake nieuwe manieren van werkorganisatie.
Ambitie?
UCLL is gekend om haar inspirerende leer-, werk- en leefomgeving waarin iedere student en medewerker zich thuis voelt en zich ten volle kan ontwikkelen. UCLL is een huis van en voor Moving Minds en staat ten dienste van haar omgeving. We engageren ons om een hogeschool te zijn met een participatieve, inspirerende cultuur voor studenten, personeel en partners.
UCLL is een aantrekkelijke werkgever en slaagt erin enthousiaste talenten voor haar onderwijs, onderzoek en organisatie aan te trekken en hen ruimte te geven voor ontwikkeling en bij te dragen tot ‘Moving Minds’.
UCLL staat als innovatieve organisatie bekend. Haar structuur, haar inrichting en diensten zijn state-of-the-art en een voorbeeld voor studenten, medewerkers en partners.
Wat?
Tegen 2024 willen we dit gerealiseerd hebben:
Strategisch plan na 2024
Momenteel loopt een proces binnen UCLL om een nieuw strategisch plan op te stellen voor de periode september 2024-2030.
In het deel 6. Onze ambities naar de toekomst geven we alvast een inkijk in het proces dat we momenteel afleggen en de eerste voorlopige contouren van ons nieuw strategisch plan.