Kruimelpad
Strategische prioriteit 1: Succesverhalen stimuleren
Hieronder lichten we toe hoe we toegewerkt hebben naar een van de doelstellingen van onze eerste strategische prioriteit namelijk, namelijk het realiseren van het Moving Minds DNA.
De realisaties en de stand van zaken voor de andere doelstellingen die behoren tot onze eerste strategische prioriteit zijn te vinden in het opvolgdocument strategische prioriteiten.
Beoordelingsrapport Toets Nieuwe Opleiding Human Resources Management, 2022
Bovenstaand citaat door een commissie in kader van een Toets Nieuwe Opleiding, toont aan dat het MM DNA het richtinggevende kader is voor de ontwikkeling van beleid en visie in onze opleidingen. In dit onderdeel schetsen we hoe we werken richting implementatie van het MM DNA in al onze opleidingen.
Van Bachelor-proof naar Moving Minds DNA
Tijdens de instellingsreview van 2017 stelde de commissie vast hoe enkele pilot-opleidingen aan de slag gingen met het Bachelor-proofproject, als voorloper van ons MM DNA. We kregen toen de aanbeveling de resultaten van het Bachelor-proofproject, verder te hanteren als inspiratiebron voor de ontwikkeling van de visie en het beleid van de opleidingen m.b.t. de leerdoelen, de vormgeving van de leeromgeving en het assessment en hierover adequaat te communiceren met alle stakeholders.
In een participatief traject formuleerden we het profiel (zie 2.2. Hogeschool voor en door Moving Minds) waartoe we onze studenten willen opleiden, wat er dan precies geleerd moet worden (cfr. de bouwstenen) en hoe de leeromgeving er moet uitzien om te groeien naar dit profiel (cfr. de ontwerpprincipes). Het huidige MM DNA zorgt voor een UCLL-kleur, ongeacht de opleiding. Het levert een gemeenschappelijk referentiekader en een gedeelde taal om het over onderwijs te hebben.
Het MM DNA is uitgewerkt voor alle opleidingen in de hogeschool: graduaatsopleidingen, bachelor- en banaba-opleidingen. Aangezien de oorspronkelijke formuleringen afgestemd waren op niveau 6 van de Vlaamse KwalificatieStructuur (VKS), werd sinds de integratie van de graduaatsopleidingen een participatief traject gestart om te bekijken welke accentverschillen nodig zijn, om in te kunnen spelen op de niveauverschillen tussen VKS5 en VKS6. Een aantal van onze graduaatsopleidingen is op dit moment nog zoekende om het MM DNA sterker te verankeren in de opleiding.
Een grote meerwaarde van het MM DNA is dat het een gedeelde taal biedt, met voldoende ruimte voor opleidingen om eigen accenten te leggen naargelang de specifieke context. Zo kiest elke opleiding hoeveel nadruk er op elke bouwsteen gelegd wordt en hoe prominent ze inzet op elk van de ontwerpprincipes.
Koppeling van MM DNA en kwaliteit als succesfactor voor implementatie
Een belangrijke katalysator voor de integratie van MM DNA binnen UCLL was de koppeling ervan aan verschillende kwaliteitszorgprocessen.
De kwaliteitskenmerken waaraan alle opleidingen moeten voldoen, gaven we binnen UCLL een eigen kleur op basis van ons MM DNA. Deze MM DNA/kwaliteitskenmerken vormen een expliciet referentiekader voor het bepalen van beleidsprioriteiten door de opleidingen.
Zoals aangegeven in 4. Kwaliteit, krijgen opleidingen zelf zicht op de mate waarin ze MM DNA realiseren, bijvoorbeeld door:
- de resultaten van de opleidingsbevraging, die inhoudelijk afgestemd is op het MM DNA;
- de inschaling voor elk van de MM DNA/kwaliteitskenmerken in het groeimodel.
De thema's die opleidingen kunnen kiezen voor de thematische kwaliteitsbewaking zijn ook steeds ondersteunend voor de realisatie van MM DNA in de opleidingen. Zo hebben we al aandacht besteed aan de internationale competenties, hybride leren, evalueren in balans, ....
Realisaties door opleidingen en lectoren
Beleidsprioriteiten rond MM DNA
Elke opleiding heeft in haar beleidsplan prioriteiten en/of doelstellingen opgenomen rond MM DNA. Soms gaat dit over het hanteren van MM DNA als expliciet referentiekader in het algemeen, soms gaat het over de versterking van specifieke ontwerpprincipes of bouwstenen. Hieronder geven we enkele voorbeelden van beleidsprioriteiten opgenomen in de beleidsplannen van de opleidingen.
Enkele concrete voorbeelden
Ter illustratie verwijzen we naar enkele praktijkvoorbeelden die bijdragen aan de ontwikkeling van studenten tot Moving Minds:
- sterke, authentieke persoonlijkheid: Studenten Verpleegkunde pakken eenzaamheid aan in het ziekenhuis;
- inspirerende professional: Studenten Voedings- en dieetkunde leren werken met State-of-the-art apparatuur in het Health Innovation Living Lab;
- innovatieve, ondernemende netwerker: Studenten Orthopedagogie vertellen over de opstart van hun eigen onderneming;
- breeddenkende, geëngageerde wereldburger: Studenten Bedrijfsmanagement doen aan service-learning.
In de video's hieronder leggen enkele lectoren uit hoe zij specifieke bouwstenen of ontwerpprincipes hanteren.
Ondersteuning voor opleidingen en lectoren
De concrete realisatie van ons MM DNA gebeurt door de opleidingen en hun lectoren. Zij kunnen dan ook rekenen op ondersteuning hierbij.
Extra stimulansen door beleidsbeslissingen
UCLL geeft bepaalde ontwerpprincipes of bouwstenen extra stimulansen door beleidsbeslissingen.