Kruimelpad
1. UCLL in één oogopslag
Bekijk hier in één oogopslag wie onze studenten zijn, op welke opleidingen zij beroep kunnen doen en op welke campussen wij voor hen een inspirerende leer- en leefomgeving creëren. We schetsen ook hoe we investeren in onderzoek en dienstverlening in samenwerking met onze studenten en hoe onze medewerkers onze studenten ondersteunen.
Onze studenten
- Bijna 15.000 studenten volgen een graduaatsopleiding, professionele bachelor of een bachelor-na-bachelor opleiding aan UCLL. Ons marktaandeel voor deze opleidingen is 10%.
- 28% van deze studenten zijn pioniersstudenten (dit zijn studenten waarvan de ouders geen diploma hoger onderwijs hebben).
- De helft van de studenten die een nieuwe opleiding start, is generatiestudent (dit zijn studenten die zich voor de eerste keer inschrijven in het hoger onderwijs via een diplomacontract).
- Bijna 10% van onze studenten heeft het statuut 'studeren met een functiebeperking'.
- Gemiddeld studierendement van 80% (ratio verworven credits op opgenomen studiepunten).
- Om een divers studentenpubliek aan te trekken werken we samen met verschillende partners (bv. Associatie KU Leuven (o.a. via A-crew), Stad Leuven (o.a. via SOM), Limburg Sterk Merk, Netwerk docenten voor diversiteit, …).
- We zetten in op sterke begeleiding van onze studenten vanuit ons UCLL - begeleidingscontinuüm. Om intern en extern een goede begeleiding aan onze studenten te kunnen bieden, werken we ook samen met externe partners zoals Sensoa, ANBN, SIHO, ....
De sterke begeleiding van onze studenten blijkt uit volgende citaten:
“Deze opleidingen staan vooraan als het gaat om zorgbeleid voor studenten. Dit is een gouden troef.” (Dialoogcommissie, Banaba-opleidingen Lerarenopleiding, 2020)
|
"Als student van UCLL word ik blij van de uitgebreide waaier aan tools, mogelijkheden en bijstand die er aangeboden wordt aan de studenten." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
"De studenten zijn tevreden over de sterke studie- en studentenbegeleiding." (Evaluatierapport Instellingsreview UCLL, 2017) |
"Als ik ondersteuning nodig zou hebben zijn hier veel mogelijkheden voor. Lectoren hechten veel belang aan de klasgroep, of iedereen zich goed voelt en wat we kunnen doen om een betere klas te vormen." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
“Deze opleidingen staan vooraan als het gaat om zorgbeleid voor studenten. Dit is een gouden troef.” (Dialoogcommissie, Banaba-opleidingen Lerarenopleiding, 2020)
"Als student van UCLL word ik blij van de uitgebreide waaier aan tools, mogelijkheden en bijstand die er aangeboden wordt aan de studenten." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
“Deze opleidingen staan vooraan als het gaat om zorgbeleid voor studenten. Dit is een gouden troef.” (Dialoogcommissie, Banaba-opleidingen Lerarenopleiding, 2020)
"De studenten zijn tevreden over de sterke studie- en studentenbegeleiding." (Evaluatierapport Instellingsreview UCLL, 2017) |
---|
“Deze opleidingen staan vooraan als het gaat om zorgbeleid voor studenten. Dit is een gouden troef.” (Dialoogcommissie, Banaba-opleidingen Lerarenopleiding, 2020)
"Als ik ondersteuning nodig zou hebben zijn hier veel mogelijkheden voor. Lectoren hechten veel belang aan de klasgroep, of iedereen zich goed voelt en wat we kunnen doen om een betere klas te vormen." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
Onze opleidingen
- Bekijk hier een volledig overzicht van onze opleidingen. Elk van deze opleidingen organiseren we in nauwe samenwerking met het werkveld.
- Start nieuwe opleidingen in september 2023: professionele bachelor in Human Resources Management en Applied Computer Science. Ook de uitwerking van deze nieuwe opleidingen gebeurt in overleg met het werkveld, zie bijvoorbeeld de ontbijtsessies voor de opleiding Human Resources Management.
- Aanbod van flexibele trajecten voor levenslang lerenden om ook voor basisopleidingen op eigen tempo een diploma te behalen en dit via verkorte trajecten, avondopleidingen, afstandsonderwijs en blended trajecten (o.a. in samenwerking met VDAB en Continue, het netwerk voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven).
- Aanbod van Engelstalige opleidingen Applied Computer Science, International Business Management, Global Citizenship & Development.
- Campussen vormen een inspirerende leer- en leefplek voor onze studenten: sommige opleidingen bieden we aan op één campus, andere opleidingen op twee of drie campussen. Bekijk hier elk van onze campussen virtueel.
We zetten sterk in op het kwaliteitsvol opleiden van onze studenten. Dat de praktijkgerichtheid van onze opleidingen een belangrijke troef is, blijkt uit volgende citaten:
"Er ligt een goede focus op de praktijk, waardoor theorie zich omzet in praktische tools." (Student, opleidingsbevraging, 2021)
|
"Het werkveld geeft duidelijk aan dat het beoogde (generieke) profiel van de opleiding nauw aansluit bij de diversiteit aan profielen waaraan het werkveld nood heeft." (Beoordelingsrapport Accreditatie Verpleegkunde UCLL, 2022) |
"UCLL wil studenten zo snel mogelijk een praktijkervaring bezorgen." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
De opleiding leert je de theorie gelijk in praktijk te brengen, er komen verschillende wetenschappelijke disciplines bij elkaar, bovendien worden de lessen gegeven door heel kundige docenten." (Alumnus, bevraging pas-afgestudeerden, 2021) |
---|
"Er ligt een goede focus op de praktijk, waardoor theorie zich omzet in praktische tools." (Student, opleidingsbevraging, 2021)
"Het werkveld geeft duidelijk aan dat het beoogde (generieke) profiel van de opleiding nauw aansluit bij de diversiteit aan profielen waaraan het werkveld nood heeft." (Beoordelingsrapport Accreditatie Verpleegkunde UCLL, 2022) |
---|
"Er ligt een goede focus op de praktijk, waardoor theorie zich omzet in praktische tools." (Student, opleidingsbevraging, 2021)
"UCLL wil studenten zo snel mogelijk een praktijkervaring bezorgen." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
"Er ligt een goede focus op de praktijk, waardoor theorie zich omzet in praktische tools." (Student, opleidingsbevraging, 2021)
De opleiding leert je de theorie gelijk in praktijk te brengen, er komen verschillende wetenschappelijke disciplines bij elkaar, bovendien worden de lessen gegeven door heel kundige docenten." (Alumnus, bevraging pas-afgestudeerden, 2021) |
---|
Ons onderzoek en dienstverlening (UCLL R&E)
- Onder de naam 'UCLL Research & Expertise' (R&E) sterke investering in praktijkgericht onderzoek en dienstverlening (o.a. navormingen, advies- en consultancyprojecten, ontwikkelopdrachten).
- Dit doen we in samenwerking met regionale, nationale en internationale partners. In 2022 betrokken we 378 partners uit het werkveld bij projecten met betrekking tot R&E. Enkele belangrijke regionale partners waarmee Research & Expertise samenwerkingsverbanden heeft: stad Leuven, Leuven Mindgate, stad Hasselt, stad Genk, stad Tienen, VKW Limburg, VOKA Vlaams Brabant, Provincie Limburg, Provincie Vlaamse-Brabant, KU Leuven, UHasselt, Ondernemersplatform Limburg. Bij tal van onderzoeksactiviteiten worden ook studenten betrokken.
- Koploper in Vlaanderen met onderzoeksactiviteiten (jaaromzet 16 miljoen Euro).
- Acht expertisecentra met eigen focus, specialisaties en doelgroepen.
- Meer dan 400 onderzoekers, waarvan er 300 onderzoek combineren met een lesopdracht.
- Valorisatie van de opgebouwde kennis en expertise naar ons eigen onderwijs, het werkveld/beleid (o.a. via navormingen), collega-onderzoekers en het brede publiek. Ook de doelgroep kinderen en jongeren bereiken we via onze Techniek- en Wetenschapsacademie.
Dat UCLL R&E haar innovaties, kennis en nieuwe inzichten ook snel bij partners, bedrijven en de regio krijgt, blijkt uit de volgende citaten:
"Zelden kreeg ik op één enkele voormiddag zoveel goesting om samen met mijn team aan de slag te gaan." (Deelnemer, navorming Verbindend Gezag) |
"Het was stimulerend om te zien hoe de studenten met veel enthousiasme en met een frisse blik een gedegen marktonderzoek hebben gevoerd en creatieve ideeën hebben aangebracht voor de uitrol van het actieplan." (Charlotte Callebaut, Mediq Medeco) |
"Een grote pluim op de hoed van UCLL, dat uitblinkt in het onderzoek rond duurzaamheid. Dit bewijst nog maar eens dat toegepast onderzoek van onze kennisinstellingen onmiddellijk inzetbaar is voor onze Limburgse bedrijven. De verbondenheid van onderzoek met de studenten is daarenboven een leerschool, een ervaring die de studenten sterkt in hun toekomstige professionele loopbaan.” (Jo Brouns, Vlaams Minister van Economie, Werk, Innovatie en Landbouw) |
"Het project geeft ons een kritische blik op onze organisatie ... het bood ook een frisse blik en nieuwe inzichten. We hadden dit nooit zelf kunnen realiseren en zeker niet op deze korte termijn." (Sara Nijs, Vlaamse Vereniging van Orthopedagogen) |
---|
"Zelden kreeg ik op één enkele voormiddag zoveel goesting om samen met mijn team aan de slag te gaan." (Deelnemer, navorming Verbindend Gezag) "Het was stimulerend om te zien hoe de studenten met veel enthousiasme en met een frisse blik een gedegen marktonderzoek hebben gevoerd en creatieve ideeën hebben aangebracht voor de uitrol van het actieplan." (Charlotte Callebaut, Mediq Medeco) |
---|
"Zelden kreeg ik op één enkele voormiddag zoveel goesting om samen met mijn team aan de slag te gaan." (Deelnemer, navorming Verbindend Gezag) "Een grote pluim op de hoed van UCLL, dat uitblinkt in het onderzoek rond duurzaamheid. Dit bewijst nog maar eens dat toegepast onderzoek van onze kennisinstellingen onmiddellijk inzetbaar is voor onze Limburgse bedrijven. De verbondenheid van onderzoek met de studenten is daarenboven een leerschool, een ervaring die de studenten sterkt in hun toekomstige professionele loopbaan.” (Jo Brouns, Vlaams Minister van Economie, Werk, Innovatie en Landbouw) |
---|
"Zelden kreeg ik op één enkele voormiddag zoveel goesting om samen met mijn team aan de slag te gaan." (Deelnemer, navorming Verbindend Gezag) "Het project geeft ons een kritische blik op onze organisatie ... het bood ook een frisse blik en nieuwe inzichten. We hadden dit nooit zelf kunnen realiseren en zeker niet op deze korte termijn." (Sara Nijs, Vlaamse Vereniging van Orthopedagogen) |
---|
Onze medewerkers
- 1798 personeelsleden zetten zich elke dag vol enthousiasme in.
- Divers personeelsbestand:
- Een groot deel is deeltijds aan de slag.
- Grote diversiteit aan leeftijden waardoor jongere collega's samen met meer ervaren collega's aan de slag kunnen gaan.
- Veel medewerkers met combinatie van verschillende opdrachten (bv. les- en onderzoeksopdracht, lesopdracht en ondersteunende functie, ...) waardoor kruisbestuiving plaatsvindt.
- We investeren sterk in verdere professionalisering. Elke lector krijgt 6.5% per VTE ruimte voor professionalisering. Dit kan ingevuld worden via het intern professionaliseringsaanbod en/of via een extern aanbod.
- Ook op vlak van HR werken we samen met verschillende partners, met oog op benchmarking en het realiseren van de vooraf gestelde doelen. Voorbeelden zijn overleg binnen de Vlaamse Hogescholen Raad, thematisch overleg binnen de Associatie KU Leuven (bv. rond reïntegratiecoaches), alsook met andere hogescholen (bv. rond HR-beleid met Karel de Grote Hogeschool, Arteveldehogeschool en Odisee).
Lectoren zetten dagelijks met veel enthousiasme hun expertise in om onze studenten op te leiden: studenten waarderen hun toegankelijkheid en bereikbaarheid. Ook medewerkers binnen andere functies tonen een groot engagement en staan altijd paraat. Dit blijkt uit volgende citaten:
"De commissie maakte kennis met een enthousiast, geëngageerd en deskundig docententeam, dat ook door de studenten sterk gewaardeerd wordt omwille van hun deskundigheid, hun link met de praktijk en hun beschikbaarheid." (Beoordelingsrapport Accreditatie Graduaat Winkelmanagement, NVAO, 2021) |
"Ik ben heel tevreden over de lectoren, ze kennen je persoonlijk en weten wat je als student nodig hebt. Ik weet dat ik met elke vraag bij hen terecht kan." (Student, opleidingsbevraging, 2021) |
"Bijzonder fijne mensen op de administratie, zeer flexibel, altijd bereikbaar, ...." (Medewerker, instellingsbevraging, 2021) |
"Docenten en secretariaat medewerkers staan altijd voor je klaar." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
"De commissie maakte kennis met een enthousiast, geëngageerd en deskundig docententeam, dat ook door de studenten sterk gewaardeerd wordt omwille van hun deskundigheid, hun link met de praktijk en hun beschikbaarheid." (Beoordelingsrapport Accreditatie Graduaat Winkelmanagement, NVAO, 2021) "Ik ben heel tevreden over de lectoren, ze kennen je persoonlijk en weten wat je als student nodig hebt. Ik weet dat ik met elke vraag bij hen terecht kan." (Student, opleidingsbevraging, 2021) |
---|
"De commissie maakte kennis met een enthousiast, geëngageerd en deskundig docententeam, dat ook door de studenten sterk gewaardeerd wordt omwille van hun deskundigheid, hun link met de praktijk en hun beschikbaarheid." (Beoordelingsrapport Accreditatie Graduaat Winkelmanagement, NVAO, 2021) "Bijzonder fijne mensen op de administratie, zeer flexibel, altijd bereikbaar, ...." (Medewerker, instellingsbevraging, 2021) |
---|
"De commissie maakte kennis met een enthousiast, geëngageerd en deskundig docententeam, dat ook door de studenten sterk gewaardeerd wordt omwille van hun deskundigheid, hun link met de praktijk en hun beschikbaarheid." (Beoordelingsrapport Accreditatie Graduaat Winkelmanagement, NVAO, 2021) "Docenten en secretariaat medewerkers staan altijd voor je klaar." (Student, instellingsbevraging, 2021) |
---|
De UCLL troeven
1. Kwalitatieve, praktijkgerichte opleidingen, in samenwerking met het werkveld, die zorgen voor alumni die gegeerd zijn op de arbeidsmarkt.
2. Persoonlijke studentenbegeleiding, op maat en met een grote verscheidenheid aan tools en methodieken.
3. Koploper in Vlaanderen voor praktijkgericht onderzoek, dat we ook valoriseren in ons onderwijs en in de regio.
4. Gekend voor onze openheid, nabijheid en hartelijkheid als docent en medewerker.
Hieronder illustreren we deze troeven. Bekijk hoe de opleiding Sociaal Werk samenwerkt met regionale partners in functie van praktijkgerichte opleidingen (1), hoe we pioniersstudenten een goede start willen geven (2), hoe we nieuwe technologieën op vlak van gezondheid integreren in ons onderwijs en onze dienstverlening (3) en hoe onze collega Serhat een open, nabije lector is (4).